Leveransvillkor

 

 

Produkter och produktpriser

Priserna för produkterna finns i samband med produktbeskrivningarna. Lagerstatus för produkterna är en uppskattning och tillgänglighet kan inte alltid garanteras. Vi säljer produkterna som mellanhand, med klausuler för force majeure. Säljarens ansvar begränsas till det fakturerade priset. Våra produkter inkluderar moms. Momsen specificeras i varukorgen och beställningsbekräftelsen.

 

Betalningsmetoder

Du kan betala med alla inhemskas bankars nätbetalningsknappar: Nordea, OP, Danske Bank, Sparbanken, Egen Sparbank, POP Bank, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken och S-Banken. Faktura- och delbetalningstjänster: Fakturatjänst Walley och delbetalningstjänst Joustoraha (fakturans summa måste vara minst 30€). Kortbetalning: Visa, Visa Electron, Mastercard. Mobilbetalning: MobilePay och Pivo.


BETALTJÄNSTLEVERANTÖR

Betaltjänstens utförare och betaltjänstleverantör är Paytrail Oyj (2122839-7) i samarbete med finska banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj syns som mottagare på kontoutdraget eller korträkningen och vidarebefordrar betalningen till handlaren. Paytrail Oyj har en licens som betalningsinstitut. Vid reklamation, var vänlig kontakta produktleverantören i första hand.

Paytrail Oyj, FO-nummer: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Telefon: 020 718 1830
www.paytrail.com

 

Leveranskostnad

Leveranskostnaderna beror på det valda leveranssättet och läggs automatiskt till i beställningens slutsumma. Beroende på innehållet i kundvagnen finns följande alternativ att välja mellan:

BREV
För försändelser som väger mindre än 250 g (vanligtvis frön), kostnad 4,90€. Då beställningens slutsumma överstiger 45 € är brevförsändelsen avgiftsfri. Eventuella senare gjorda tilläggsbeställningar minskar inte på redan betalda leveransavgifter.  

HÄMTPAKET 
För försändelser som väger över 250 g, men mindre än 150 kg, levereras de som Matkahuolto Hämtpaket till närmaste Matkahuolto serviceställe eller ombud för 9,90€, Åland 12,90€. 

HEMPAKET
Matkahuolto hemleverans levereras till ditt hem för 19,90€, Åland 20,90€.

ÖMTÅLIGA PAKET
Matkahuolto Ömtåligt hämtpaket 14,90 €, Åland 16,90€ och Ömtåligt hemleverans 24,90 €, Åland 25,90€ levererar skörbara produkter, som krukor och de flesta trädgårdsdekorationer samt vissa växter. Vikten för Hämtpaket är 0,25-150 kg och för Hempaket 0,25-175 kg.

AVHÄMTNING FRÅN BUTIKEN
Du kan också välja kostnadsfri avhämtning från vår butik i Elimäki. Under säsongen är avhämtning möjligt enligt butikens öppettider. Då butiken är stängd för säsongen 8/2024-4/2025, vänligen kom överens avhämtningstid per email mustila@mustilapuutarha.fi. Stora krukor säljs endast som avhämtning från butiken.

TILLÄGG TILL FÖRHANDSBESTÄLLNING -om du vill lägga till produkter till en befintlig beställning - dock inte växter. Observera att om du kombinerar produkter som anländer 10/2024 med en beställning som levereras 9/2024, kommer hela beställningen att skjutas upp till leverans i 10/2024. 

Om du vill lägga till produkter till en befintlig beställning, välj "Tillägg till förhandsbeställning" som leveranssätt och meddela i mer information beställningsnumret där du vill att produkterna ska läggas till. Om beställningens slutliga totalvikt eller -storlek överskrider det tillåtna för leveranssättet som tidigare valts, kommer vi att kontakta dig.

Det av butiken valda leveranssättet kan vid behov bytas ut i skedet "Leverans". Detta sker innan betalning av beställningen. 

UPPDELNING AV BESTÄLLNINGEN I 2 OLIKA LEVERANSER

Om din beställning innehåller produkter som är i förhandsförsäljning (din varukorg indikerar detta) samt frön och produkter för förkultivering och deras vikt är under 2 kg, kan du dela upp beställningen i två olika leveranser. Varukorgen indikerar om detta är möjligt. Den andra leveransavgiften är antingen brevporto/paket på 4,90 € eller hemleverans på 8,90 €. Leveranskostnaden för produkterna i förhandsförsäljning bestäms baserat på innehållet i varukorgen. Det är inte obligatoriskt att använda denna möjlighet; produkterna som finns i lager kan även bli och vänta på att produkterna i förhandsförsäljning kommer in i lager. Leveransen för beställningen i helhet kommer då att ske senare, i den ordning beställningarna har inkommit.  

Om varukorgen innehåller produkter i förhandsförsäljningen som anländer vid olika tidpunkter, delas de upp i separata leveranser. Det är inte möjligt att kombinera dessa i efterhand eller få återbetalning för den andra leveransavgiften.

 

Leveranser

 

April-Juni levererar vi produkter bara inom Finland! Juli-mars levererar vi produkter även till länderna Estland, Sverige, Danmark, Tyskland.

Vi skickar de produkter du har beställt från oss ungefär inom en vecka från beställningen, oftast inom några dagar. Beställningar som innehåller plantor eller andra växter skickas under säsongen endast från måndag till onsdag, för att de inte blir kvar i terminalen över helgen. När det är högsäsong kan det ta lite längre tid att packa beställningar. Ifall din beställning innehåller både produkter som kan förhandsbeställas och sådana som finns i lager, levereras alla produkter tillsammans enligt de produkter som sist inkommer till lagret om du inte valt att dela leveransen. I sådana fall kan beställningen inte innehålla växter. Om någon av de produkter som finns i beställningen har tagit slut i vårt lager, kontaktar vi dig. När du får en orderbekräftelse till din e-post har din beställning kommit fram till oss. Nästa meddelande från oss får du när beställningen har flyttats till plockkön. Påföljande meddelande får du då ditt paket har överförts till Matkahuolto för leverans eller då det kan avhämtas från vår butik. Då du gör en beställning binder du dig till att mottaga leveransen under de leveransveckor som vi i webbutiken meddelar för produkterna. 

Beställningen levereras alltid enligt den produkt som sist inkommer till lagret. Vill du ha beställningen delad i två leveranser se info här ovan. 

 

VÄXTER OCH PLANTOR

 

Träd och buskar är tillgängliga för förhandsförsäljning från och med den 4.4. Leverans av dessa produkter börjar i maj 2024 i ordning enligt beställningarna. Alla beställda produkter levereras samtidigt.

I kategorin växter och plantor kan med Matkahuolto levereras alla produkter förutom stora träd och större barrväxter. Du kan fortfarande köpa dessa växter online och avhämta dem från vår butik i Elimäki. Plantorna måste avhämtas inom en vecka från beställningen eller en vecka från ankomstavi för förhandsbeställda plantor. Ta med din beställningsnummer, då hittar vi din beställning snabbare.

 

FRÖN OCH TILLBEHÖRSPRODUKTER

Dessa produkter levererar vi normalt med alla leveransmetoder. Se ovan brevleveransens begränsningar gällande vikt och storlek. Beställningarna skickas från oss inom en vecka från beställningsdatumet. Vissa tillbehörsprodukter kan på grund av sin storlek eller ömtålighet endast köpas med leveransalternativen Ömtåligt paket eller Avhämtning från butiken.

Fröerna är i vila och tål därför leverans även i kallare förhållanden. 


PRODUKTER I FÖRHANDSFÖRSÄLJNING

Vårens blomrötter, sättpotatis och -lök samt rötter till ätbara växter är i förhandsförsäljning från januari. Leveranserna för beställningar som innehåller dessa produkter börjar vecka 11-13, i den ordningen beställningarna inkommit. 

Höstens blomlökar är i förhandsförsäljning från juli till augusti, och leveranserna börjar i mitten av september i den ordning beställningarna har kommit in. Om beställningen innehåller produkter som redan finns i lager levereras de samtidigt med förhandsbeställda produkter om du inte valt att dela leveransen.  Växter bör inte läggas till dessa beställningar.

Pionrötterna kommer i förhandsförsäljning i augusti och amaryllislökarna i början av september, och deras leveranser börjar i oktober i beställningsordning.

Observera att om din beställning innehåller både höstlökar och pionrötter eller amaryllislökar, levereras allt samtidigt i oktober.

Produkter i förhandsförsäljning i januari-februari är vårens blomlökar, sättpotatis, sättlökar, rötter till ätbara växter samt odlingskit för svamp. Leveranserna börjar i mitten av mars, vecka 11-13, i den ordning beställningarna har kommit in. Märk att leveransen för sättlökar Stuttgarter 500 g och 1 kg, Stur 500 g och 1 kg, rödlök Red Baron 500 g och 1 kg samt vitlök börjar vecka 14. Om din beställning innehåller produkter som finns i lager och de väger mindre än 2 kg, föreslår köpkorgen att du delar beställningen i två leveranser. Då får du de produkter som finns i lager levererade genast. Avgiften för leverans 1. är 4,90 € (Hemleverans 8,90 €) och för leverans 2. bestäms leveranskostnaden enligt varukorgens innehåll. Det är inte möjligt att dela leveransen i efterhand. 

Observera att produkterna som är i förhandsförsäljning är levande material. Av oss oberoende själ, till exempel dålig skörd, kan göra att vi inte får den beställda och bekräftade mängden av någon produkt. Produkten kan även vara av så pass dålig kvalitet att vi inte kan skicka den till kunder. I dessa fall återbördar vi köpesumman för produkten. Detta är bra att observera då du beställer produkter som är i förhandsförsäljning.   


Leveransmetoder och priser

Här är mera information om olika leveransmetoder.

BREV 4,90€

Försändelser som är under 3 cm tjocka och väger under 250 g kommer som brev med posten. Typiska brevförsändelser är sådana som innehåller frön. Observera att vanliga brev inte kan uppföljas under leveransen och att leveransen i vissa fall kan ta flera veckor. Vi kan tyvärr inte påverka vår samarbetspartner Postens leveranshastighet eller -säkerhet. Ifall du vill få leveransen snabbare och ha möjlighet till uppföljning, välj då paketleverans.   

 

HÄMTPAKET 9,90€ OCH ÖMTÅLIGT HÄMTPAKET 14,90€

Vikten på försändelsen är under 30 kg och höjden är under 100 cm.

Hämtpaket levereras till mottagarens närmaste eller hens valda Matkahuolto serviceställe, ombud (K-Market, R-kiosk, Tokmanni och övriga företag) eller paketautomat. Mottagaren får ett textmeddelande eller e-post så snart paketet har anlänt och kan avhämtas.

OBS! Produkter som är högre än 100 cm - välj hemleverans som leveransalternativ!

 

HEMPAKET 19,90 OCH ÖMTÅLIGT HEMPAKET 24,90

Försändelsen är under 35 kg och höjden är högst 230 cm.

Hempaket levereras på vardagar i hela landet (förutom i yttre skärgården). Mottagaren meddelas om en kommande hemleverans och tidpunkten för leveransen överenskommes med mottagaren. Paketet kan, om så önskas, lämnas bakom dörren. Leveransområdet är hela Finland, undantaget yttre skärgården.

 

AVHÄMTNING FRÅN BUTIKEN 0€

Beställda produkter bör avhämtas inom en vecka från beskedet om att beställningen kan avhämtas. 


Under sommarsäsongen är avhämtning möjlig under butikens öppettider.

September-april avhämtning från adressen Taimitarhantie 33, må-fre kl. 10-14 om inte annat anges i meddelandet om att beställningen kan avhämtas. (Blomlökar som planteras på hösten bör avhämtas senast 15.10.)

 

Returpolicy

Alla produkter har en full returrätt på 14 dygn från den dagen beställningen mottagits. Felfria och oöppnade produkter kan returneras avgiftsfritt, som kundretur. Meddela alltid först ditt önskemål om returnering till oss per e-mail på adressen mustila@mustilapuutarha.fi. Vi ger dig också en returkod. Returrätt gäller oöppnade förpackningar med oanvända produkter. Produkter som returneras bör vara i originalförpackning, i försäljningsbart skick utan påskrifter. Kvitto inklusive avsändare måste bifogas produkten. Vi returnerar pengarna för produkterna, inte leveranskostnaderna. Upphävning av köpet måste meddelas till oss inom 14 dagar från att varan mottagits. Om varje returnering överenskommes skilt. 


Outhämtad försändelse

Om kunden inte avhämtar paketet inom tidsfristen och paketet returneras till oss, skickar vi paketet på nytt om produkterna fortfarande är i levererbart skick. Om returen sker av orsaker som inte är beroende av oss eller Matkahuolto, dvs. om kunden inte har hämtat ut paketet inom tidsfristen eller om kunden har angett en felaktig e-postadress eller telefonnummer när hen gjorde beställningen, debiterar vi en ny leveranskostnad. Kontrollera att du anger rätt e-postadress och telefonnummer när du gör din beställning.

Var god och avhämta paketet i tid. 

 

Korrigering av produktfel

Reklamationer angående felaktiga leveranser eller produkters skick bör göras till oss omgående, senast tre dygn efter att produkten har mottagits, med bilder, via e-post till mustila@mustilapuutarha.fi. 
Om produkten behöver returneras får du av oss en returkod till Posten eller Matkahuolto. Då är returen kostnadsfri för dig. Observera att ansvaret för produkten övergår till köparen efter att den har mottagits. 

Då du mottagit paketet öppna det vänligen genast och gå igenom produkternas skick. Eventuella reklamationer bör göras inom 3 dagar från att paketet mottagits. Vi ersätter inte till exempel blomlökar som förvarats hos kunden i oöppnade paket och öppnas först då förkultivering eller plantering blir aktuellt. Vi ersätter inte heller blomlökar eller -rötter som farit illa under förvaring hemma hos kunden. Med paketet får du råd hur du bör förvara levande växtmaterial.

Posten levererar breven oftast senast inom en månad från att de skickats från oss. Ifall du inte mottagit din brevleverans inom en månad var då vänligen i kontakt med oss med det snaraste. 

Försenade reklamationer av produkter hanteras från fall till fall. 

Vi ersätter inte produktfel om försändelsen som innehåller växter inte har avhämtats inom tre dagar efter att den har anlänt till Matkahuoltos eller Postens upphämtningsställe.

 

Växtgaranti

Våra växter har en tillväxtgaranti. Om tillväxten inte startar trots rätt plantering och skötsel, erbjuder vi en ny planta som ersättning för den döda. Om samma sort inte finns tillgänglig, kan du få ersättning med en annan planta av samma värde eller pengarna tillbaka. Garantin gäller alla fleråriga plantor som har behandlats enligt säljarens anvisningar.

Tillväxtgarantin gäller i 45 dagar från leveransdagen. Reklamation av plantan måste göras innan garantitiden går ut. Garantin gäller inte plantor som planteras i en hårdare zon än vad plantan är avsedd för eller om dess härdighetszon inte är känd. Garantin gäller inte skador på plantor som orsakas av vintern, skadedjur, ogynnsamma växtplatser eller andra yttre faktorer. Spara kvittot och plantans etikett för eventuell retur. Garantin gäller inte plantor köpta online som inte har hämtats inom 3 dagar efter avisering.

Läs mera om hur du kan underlätta tillväxten